Ciele, metódy, formy práce
5. októbra sme nahliadli do triedy prvákov osemročného gymnázia, kde prebiehala hodina chémie pod vedením RNDr. Márie Inašovej. Cieľom hodiny bolo vedieť popísať oddeľovanie zložiek zmesi – filtráciu, vedieť separovať odpad a vysvetliť význam recyklácie, vedieť filtrovať pripravenú zmes.
V priebehu vyučovacej hodiny boli použité nasledujúce metódy a formy práce:
- verifikačné – individuálne ústne skúšanie 2 žiakov, skupinová práca,
- metódy priameho prenosu poznatkov – výklad, vysvetľovanie, demonštračný pokus, žiacky pokus,
- fixačné metódy – metóda otázok a odpovedí.
Triedenie a recyklácia odpadu
Po krátkej úvodnej organizačnej časti hodiny nasledovala časovo primeraná diagnostická časť – individuálne a frontálne preverovanie a hodnotenie vedomostí žiakov. Žiaci boli na vyučovaciu hodinu výborne pripravení, s úrovňou ich vedomostí bola vyučujúca veľmi spokojná. Jej hodnotenie bolo spravodlivé a motivujúce. Diagnostickú časť vystriedalo pozeranie skvelého 8-minútového náučného videa s názvom „Recyklonia“. Video sa venovalo téme „Triedenie a recyklácia odpadu“. Žiaci sledovali video veľmi pozorne. Po skončení videa pokračovala vyučovacia hodina nesmierne zaujímavou aktivitou. RNDr. Inašová rozdala žiakom farebné papiere a zoznam vecí, ktoré mali v dvojiciach a jednej trojici roztriediť do 5 kategórií: papier, plasty, sklo, kov a VKM (viacvrstvové kombinované materiály). Žiaci triedili predmety s veľkým entuziazmom.
Filtrácia zmesi
Po skončení aktivity nasledovalo sprístupňovanie a osvojovanie si nového učiva, ktoré sa týkalo filtrácie zmesi. Žiaci pomocou rozhovoru s vyučujúcou dokázali určiť, čo je to zmes, čo umožňuje oddeľovať jednotlivé zložky zmesi, kde všade sa využíva filtrácia a čo všetko k nej potrebujeme. Sledovali názorné predvedenie filtrácie, pracovali s učebnicou, robili si do zošitov poznámky, vyskúšali si samostatne zhotoviť filter. Vyučovacia hodina sa žiakom veľmi páčila, zdalo sa im, že ubehla nesmierne rýchlo. V jej závere nasledovalo kladné zhodnotenie ich práce a zadanie domácej úlohy.
PaedDr. Erika Petrašková, PhD.
Pridaj komentár