Chémia v praxi
Máte radi chémiu? Zaujímajú vás spôsoby oddeľovania jednotlivých zložiek zmesi? Tak nazrite spolu s nami do elbáckej triedy, v ktorej sa 28. septembra 2017 názorne učili práve o tejto téme žiaci kvinty. Vyučovaciu hodinu viedol RNDr. Július Humeňanský. Cieľom hodiny bolo zvládnuť základné spôsoby oddeľovania zložiek zmesí v praxi, ovládať správnu terminológiu, rozvíjať schopnosti tvorivo riešiť problémy, schopnosti komunikácie medzi sebou, ochotu pomôcť a poradiť pri skupinovom riešení problému. V priebehu vyučovacej hodiny boli použité nasledujúce metódy a formy práce: motivačné, usmerňujúce záujem o učenie – rozhovor, hodnotenie, informačno-receptívne – opis, demonštrácia, produkčné – riešenie úloh, pozorovanie javov, manipulácia s predmetmi, opakovanie a upevňovanie učiva, frontálna, skupinová a individuálna práca, činnosť vo dvojiciach.
Dôkladne pripravení
Žiaci boli na vyučovaciu hodinu dôkladne pripravení, mali prichystané všetky pomôcky potrebné na realizáciu chemických pokusov. Používali kadičky, poháre, lyžičku, sitá rôznej veľkosti, Petriho misky, filtračný papier, vatu, vatové tampóny, čiernu niť, stopky, vodu, manganistan draselný, olej, kávu, cukor, soľ, sypaný čaj, piesok, zeminu. V úvode vyučovacej hodiny prebehla rýchla kontrola vedomostí žiakov, ktorí ani na chvíľu nezaváhali pri odpovediach na otázky: ako delíme látky, čo sú to zmesi, ako ich delíme podľa skupenstva, podľa veľkosti častíc, čo sú to roztoky, uveďte spôsoby oddeľovania zložiek zmesí. Po diagnostickej časti nasledovalo pútavé sprístupňovanie nového učiva, v rámci ktorého sa žiaci oboznámili s 5 spôsobmi oddeľovania zložiek zmesi: usadzovaním, filtráciou, odparovaním, destiláciou a kryštalizáciou.
Chemické pokusy
Expozičnú časť vystriedala fixačná časť, v rámci ktorej žiaci vykonávali chemické pokusy v malých skupinách. Ich úlohou potom bolo charakterizovať sedimentáciu, filtráciu a kryštalizáciu, uviesť ich príklady v praxi a zaznamenať priebeh cvičenia do zošitov. Jedna skupina žiakov si vyskúšala pomiešať v nádobe vodu a olej. Žiaci so záujmom pozorovali, že keď sa zmes ustálila, oddelil sa olej od vody. Olej plával na povrchu vody, čo bolo spôsobené odlišnou – menšou hustotou oleja. Ďalšie tri skupiny žiakov zaujato sledovali filtráciu sypaného čaju, kávy a hliny, čiže metódu, pri ktorej oddeľujeme tuhú látku od kvapalnej filtrovaním. Dve skupiny žiakov pozorne sledovali priebeh kryštalizácie, čiže metódy oddelenia tuhej látky od kvapalnej. Pozorovali schopnosť tuhej látky vytvárať kryštály.
Priebeh cvičení žiaci zaznamenávali do svojich zošitov. Ku koncu vyučovacej hodiny mali možnosť vidieť tiež prípravu rovnorodej zmesi, čiže roztoku hypermangánu (manganistanu draselného KMnO4), kde zložky nevieme rozlíšiť. Vyučovacia hodina sa žiakom nesmierne páčila. V jej závere nasledovalo kladné zhodnotenie ich práce a zadanie domácej úlohy – zhotovenie protokolu.
PaedDr. Erika Petrašková, PhD.
Pridaj komentár